Home » Beelddenken

Beelddenken

Beelddenken is, zoals het woord al zegt, denken in beelden en niet in woorden. Waar de meeste mensen auditief-digitaal zijn ingesteld is de beelddenker visueel-ruimtelijk ingesteld. Beelddenken gaat vaak samen met hoogbegaafdheid.
Een beelddenker slaat informatie op in beelden die razendsnel op te roepen zijn. Er wordt verondersteld dat als alles op snelheid gaat  er tot 28 beelden per seconde aan informatie opgeroepen kunnen worden. Als je tegen een beelddenker “piano” dan komen razendsnel vele associaties in beelden over pianos naar voren,  van oma die piano speelt naar het concertgebouw tot Laurel en Hardy die een piano de trap op sjouwen.
Tegenover de beelddenker staat de begripsdenker. die informatie anders verwerkt en de route bewandeld van A naar B in een rechte lineaire lijn. De beelddenker ziet wel 100 lijnen die allemaal leiden tot B. De beelddenkers, die ongeveer vijf procent uitmaken van de bevolking, zijn dus ijzersterk in onderzoek, innovatie en consultancy. Helaas zitten beelddenkers vaak vast in een operatieve functie waarbinnen ze vastlopen. Ze zien verbeteringen, kansen en mogelijkheden maar mogen dit niet aanpakken.

Een beelddenker ziet geen begrenzing in de tijd. In een verhaal kun je verleden, heden en toekomst razendsnel door elkaar gooien. Immers het gaat om de mogelijkheden die er zijn. Een begripsdenker kan deze snelheid en wisseling in de tijd vaak niet aan. Veel beeldenkers krijgen last van een bore-out, raken verveeld of gooien het bijltje erbij neer. Het beeld van de beelddenker die stopt met zijn taak uit verveling krijg ik vaak van organisaties.

beelddenken

Een mooie illustratie van verschil in aanpak is het in elkaar zetten van een kast van een Zweeds merk. Wanneer een beelddenker probeert de gebruiksaanwijzing vanaf stap voor stap  te volgen zonder het plaatje van de kast duidelijk in zijn hoofd te hebben zal het een chaos worden. De beelddenker kijkt eerst naar het plaatje, zo moet het worden, gooit de gebruiksaanwijzing weg en zet de kast in elkaar. Ze brengen zo het totaalbeeld terug naar losse onderdelen. Een geheel eigen stijl van leren en werken;  innovatief,  creatief en origineel in het bedenken van oplossingen.

Omdat Beelddenkers is zo associatief zijn, het ene beeld roept razendsnel het volgende en volgende beeld op, is het voor hen soms lastig om uit te leggen wat ze bedoelen. Het is zoeken  naar de juiste woorden. Dan nemen ze hun toevlucht in woorden zoals je weet wel, dinges, begrijp je?
Er zijn duidelijke verschillen tussen beelddenkers en taaldenkers die samenwerken of communicatie bemoeilijken:

Beelddenken

  • Denkt in beelden en plaatjes
  • Heeft niets met het concept tijd
  • Leert Top-Down
  • Ziet verbanden
  • Chaotisch
  • Overziet het geheel

Taaldenken

  • Denkt in woorden en taal
  • Kan goed met tijd omgaan
  • Leert stap voor stap
  • Kan analytisch denken
  • Georganiseerd
  • Let op details